ALIO

Naujienų ir skelbimų portalas

Kaip savarankiškai diagnozuoti elektrinio paspirtuko gedimus prieš vežant į remonto servisą Vilniuje

Kodėl verta pačiam pasikrapštyti galvą prieš bėgant į servisą

Elektrinis paspirtukas staiga nustojo veikti, ir pirmasis instinktas – greitai surasti remonto servisą Vilniuje bei vežti aparatą taisyti. Bet sustokime akimirkai. Didelė dalis gedimų, su kuriais žmonės lekia į servisą, yra arba visiškai trivialūs, arba tokie, kuriuos galima identifikuoti per kelias minutes namuose. O kai kurie „gedimai” iš viso nėra gedimai – tiesiog vartotojas neperskaitė instrukcijos ar nesupranta, kaip veikia pats įrenginys.

Remonto servisai Vilniuje, kaip ir bet kur kitur, nėra labdaros organizacijos. Diagnostika dažnai kainuoja 15-30 eurų, o jei sutiksite taisyti – šie pinigai gali būti įskaityti į remonto kainą. Bet jei problema pasirodys esanti niekas, už diagnostiką vis tiek sumokėsite. Dar blogiau – kai kurie servisai tiesiog neturi kompetencijos ar noro gilintis į sudėtingesnes problemas ir gali pasiūlyti keisti pusę paspirtuko, nors reikėtų tik vieną laidą perlipdyti.

Savarankiška diagnostika ne tik sutaupo pinigų, bet ir leidžia geriau suprasti savo transporto priemonę. Kai žinai, kas viduje vyksta, lengviau priimti sprendimus – ar verta taisyti, ar gal geriau parduoti dalimis ir pirkti naują. Be to, jei vis tiek nuspręsite vežti į servisą, galėsite aiškiai pasakyti, kokia problema, o ne tiesiog „kažkas neveikia” – tai padidina šansą gauti kokybišką ir sąžiningą aptarnavimą.

Pirmieji žingsniai: kas veikia, o kas ne

Prieš pradedant bet kokią diagnostiką, reikia sistemiškai užfiksuoti, kas tiksliai neveikia. Ar paspirtukas visiškai nereaguoja? Ar užsidega ekranas, bet variklis nesisuka? Ar veikia, bet silpnai? Gal keistai cypsi? Kiekvienas simptomas duoda skirtingus užuominus.

Pradėkite nuo paprasčiausių dalykų. Ar tikrai akumuliatorius įkrautas? Skamba kvailai, bet maždaug 20% „gedimų”, su kuriais žmonės kreipiasi į servisus, yra tiesiog išsikrovęs akumuliatorius. Prijunkite kroviklį ir patikrinkite, ar jis rodo, kad vyksta krovimas. Jei kroviklio lemputė nekeičia spalvos ar visai nedega – problema gali būti kroviklyje, o ne paspirtuke.

Patikrinkite visus matomus jungtis ir laidus. Daugelis paspirtukų turi atjungiamas jungtis tarp valdymo pulto, valdiklio ir akumuliatoriaus. Kartais tiesiog atsilaisvina kontaktas – ypač po važinėjimo duobėtais keliais. Atsargiai ištraukite ir vėl įkiškite kiekvieną jungtį, kurią matote. Kartais tai išsprendžia problemą iš karto.

Vizualiai apžiūrėkite korpusą. Ar nėra įskilimų, įlenkimų, vandens pažeidimo žymių? Elektriniams paspirtukams didžiausias priešas – drėgmė. Jei matote korozijos žymių ar žalsvų nuosėdų ant metalinių dalių, greičiausiai viduje yra drėgmės, kuri sukėlė trumpąjį jungimą ar kontaktų oksiduotę.

Akumuliatoriaus diagnostika be specialių prietaisų

Akumuliatorius – pati brangiausia paspirtuko dalis ir dažniausia gedimų priežastis. Gera žinia – daug problemų galima identifikuoti be jokių specialių įrankių.

Pirmiausia – amžius ir eksploatacija. Jei paspirtukas naudojamas kasdien jau 2-3 metus, akumuliatorius natūraliai susidėvėjo. Ličio jonų akumuliatoriai paprastai išlaiko 500-800 krovimo ciklų, po to jų talpa krenta iki 70-80% pradinės. Tai nereiškia, kad jis visiškai sugedęs – tiesiog nuvažiuosite mažiau kilometrų.

Jei paspirtukas staiga išsijungia važiuojant, ypač įsibėgėjus ar kalneliu, bet po kelių minučių vėl veikia – tai klasikinis ženklas, kad akumuliatorius nebegali duoti reikiamos srovės. Vidinis pasipriešinimas išaugo, ir esant didelei apkrovai įtampa krenta žemiau leistinos ribos. Valdiklis išsijungia apsaugai, akumuliatorius truputį „atsigauna” be apkrovos, ir vėl galima važiuoti – kol vėl išsijungia.

Kitas požymis – akumuliatorius labai greitai įsikrauna. Skamba paradoksaliai, bet jei anksčiau krovimas užtrukdavo 4-5 valandas, o dabar per valandą kroviklis rodo, kad pilnas – akumuliatorius prarado talpą. Jis tiesiog nebegali priimti tiek energijos, kiek anksčiau.

Jei turite multimetrą (kainuoja nuo 10 eurų bet kurioje elektronikos parduotuvėje), galite išmatuoti įtampą. 36V paspirtuko pilnai įkrautas akumuliatorius turėtų rodyti apie 42V, 48V sistema – apie 54V. Jei rodo žymiai mažiau nei turėtų, akumuliatorius arba neįsikrovė, arba sugedo. Bet atsargiai – įtampos matavimas be apkrovos ne visada parodo tikrąją būklę. Akumuliatorius gali rodyti teisingą įtampą tuščiąja eiga, bet po apkrovos ji iš karto kris.

Variklio ir valdiklio problemos: kaip atskirti

Jei akumuliatorius tikrai įkrautas, bet paspirtukas nejuda, problema greičiausiai variklyje arba valdiklyje (kontroleryje). Atskirti šias problemas ne visada paprasta, bet yra būdų.

Pirmiausia patikrinkite, ar variklis fiziškai nesusiblokiravo. Pakėlę paspirtuką, pabandykite ranka pasukti ratą. Jis turėtų suktis su nedideliu pasipriešinimu (dėl elektromagnetinio stabdymo efekto). Jei visai nesisuka arba sukasi su stipriu trankymusi – problema mechaninė, ne elektroninė. Galbūt įstrigo akmuo, sulūžo guolis ar deformuota ašis.

Jei variklis laisvai sukasi ranka, bet nesisuka įjungus paspirtuką, problema elektroninėje dalyje. Čia reikia suprasti, kad variklis ir valdiklis – dvi atskiros dalys. Valdiklis gauna signalą iš akceleratoriaus ir siunčia atitinkamą srovę į variklį. Jei valdiklis sugedęs, variklis gali būti visiškai sveikas.

Paprastas testas: jei paspirtukas turi „stumtelėjimo” režimą (reikia pirma pastumti koją, tada spausti akceleratorių), pabandykite pastumti ir spustelėti dujų rankeną. Jei variklis net nemėgina susiūbuoti, greičiausiai problema valdiklyje arba akceleratoriuje. Jei šiek tiek susiūbuoja, bet neįsibėgėja arba veikia trūkčiojimais – gali būti problema variklio jutikliuose (Hall sensoriai) arba valdiklio fazėse.

Valdikliai dažnai dega dėl perkrovos – pavyzdžiui, jei važiavote per vandens balą ir trumpasis jungimas sudeginė komponentus. Kartais valdikliai turi saugiklius – verta patikrinti, ar jie neperdegę. Bet dažniau dega MOSFET tranzistoriai, ir čia be litavimo ir elektronikos žinių neišsiversite.

Variklio gedimas paprastai reiškia, kad sudegė viena iš fazių apvijų arba suiro Hall sensoriai. Jei turite multimetrą, galite išmatuoti pasipriešinimą tarp variklio fazių laidų – jis turėtų būti vienodas tarp visų trijų porų (paprastai kelios omos). Jei viena pora rodo begalybę arba žymiai skiriasi – variklis sugedo.

Stabdžių sistemos patikrinimas

Stabdžiai – ne tik saugumo, bet ir diagnostikos klausimas. Kai kurie paspirtukai turi elektroninį stabdymą, kuris gali sukelti įvairių problemų, atrodančių kaip kiti gedimai.

Mechaniniai diskiniai stabdžiai paprastai akivaizdūs – jei nesustabdo, reikia keisti kaladėles arba reguliuoti. Bet elektroninis stabdymas (regeneratyvinis) gali sukelti keistų simptomų. Jei variklis „pasipriešina” sukantis ranka labiau nei turėtų, gali būti, kad valdiklis nuolat siunčia stabdymo signalą. Tai gali būti dėl sugedusio stabdžių svirtės jutiklio arba valdiklio programinės įrangos klaidos.

Kai kurie paspirtukai turi magnetinį stabdį gale – tai tiesiog metalinis diskas, kuris trinasi į ratą. Jei jis per daug prispaustas arba deformuotas, sukuria didelį pasipriešinimą ir paspirtukas negali įsibėgėti, nors variklis veikia. Tai lengva patikrinti – pakėlus ratą nuo žemės, jis turėtų suktis laisvai bent kelias sekundes po pastūmimo.

Elektronikos ir ekrano problemos

Ekranas ir valdymo pultas – dar viena dažnų problemų vieta. Gera žinia – dažnai tai paprasčiausia problema iš visų.

Jei ekranas visai nedega, bet paspirtukas veikia (arba atvirkščiai), greičiausiai atsilaisvinusi jungtis arba sugedęs pats ekranas. Ekranai paprastai jungiami per vieną laidą su jungtimi – patikrinkite, ar ji gerai įkišta. Kartais reikia nuimti guminę apsaugą ar atidaryti vairo stulpą, kad pasiektumėte jungtį.

Jei ekranas rodo keistus simbolius, mirksi arba rodo klaidingą informaciją (pvz., pilną akumuliatorių, kai jis akivaizdžiai tuščias), problema gali būti programinėje įrangoje. Kai kurie paspirtukai leidžia atstatyti gamyklinius nustatymus – paprastai tai daroma laikant tam tikrą mygtukų kombinaciją įjungimo metu. Instrukcijoje turėtų būti aprašyta, kaip tai padaryti.

Klaidos kodai – jei jūsų paspirtukas juos rodo – yra aukso vertas informacijos šaltinis. Užsirašykite kodą ir ieškokite internete. Dažniausiai rasite, ką jis reiškia. Tipiniai kodai: klaida 10-15 – ryšio problema tarp valdiklio ir ekrano, 20-25 – stabdžių sistemos klaida, 30-35 – akceleratoriaus problema, 40-45 – variklio ar valdiklio klaida.

Drėgmės ir korozijos poveikis

Vanduo – elektrinio paspirtuko didžiausias priešas, nors daugelis modelių skelbiasi turintys apsaugą nuo vandens. Realybė tokia, kad IP54 reitingas reiškia tik apsaugą nuo purslų, ne nuo važinėjimo per balas ar plovimo žarna.

Jei paspirtukas buvo šlapias ir po to pradėjo keistai veikti, problema greičiausiai drėgmėje. Drėgmė sukelia trumpuosius jungimus, koroziją ir kontaktų oksiduotę. Gera žinia – jei greitai sureaguosite, pažeidimas gali būti atitaisomas.

Pirmas žingsnis – išjunkite paspirtuką ir atjunkite akumuliatorių (jei įmanoma). Niekada nebandykite įjungti šlapio elektronikos įrenginio – tai garantuotai sukels daugiau žalos. Leiskite paspirtukui išdžiūti bent 48 valandas šiltoje, sausoje vietoje. Jei galite atidaryti korpusą, padėkite viduje silikagelio maišelius ar net ryžius – jie absorbuos drėgmę.

Po džiovinimo apžiūrėkite visas jungtis ir elektronikos plokštes. Jei matote žalsvą ar baltą nuosėdą ant kontaktų – tai korozija. Ją galima pašalinti šepetėliu ir izopropilo alkoholiu (ne vandeniu!). Jei korozija stipri, kontaktus gali tekti nuvalyti smulkiu šlifavimo popieriumi, bet atsargiai – nepažeiskite pačių kontaktų.

Jei paspirtukas vis dar neveikia po išdžiovinimo, drėgmė greičiausiai sudeginė kokį nors komponentą. Čia jau reikės vežti į servisą arba keisti dalis patiems.

Kada tikrai verta vežti į servisą ir ko iš jo tikėtis

Yra situacijų, kai savarankiška diagnostika pasiekia ribą ir reikia profesionalų pagalbos. Bet svarbu žinoti, kada tikrai verta vežti ir kaip išsirinkti gerą servisą Vilniuje.

Vežkite į servisą, jei: identifikavote problemą, bet neturite įrankių ar žinių ją išspręsti (pvz., reikia keisti valdiklį ar variklio guolius); problema susijusi su akumuliatoriaus celėmis (niekada neardykite akumuliatoriaus patys – pavojinga); reikia programinės įrangos atnaujinimo ar perpragramavimo; problema intermituojanti ir negalite jos atkurti stabiliai.

Vilniuje yra keliolika servisų, taisančių elektrinius paspirtukus, bet jų kokybė labai skiriasi. Kai kurie specializuojasi tik tam tikrose markėse (Xiaomi, Segway), kiti ima viską, bet ne visada turi kompetencijos. Prieš vežant, paskambinkite ir paklauskite:

– Ar jie taiso jūsų modelį?
– Kiek kainuoja diagnostika ir ar ji įskaitoma į remontą?
– Kiek laiko paprastai užtrunka remontas?
– Ar turi reikiamas dalis sandėlyje, ar reikės užsakinėti?
– Ar duoda garantiją remontui?

Geras servisas turėtų aiškiai atsakyti į šiuos klausimus. Jei jums sako „atveškite, pažiūrėsim” ir nieko konkretaus – greičiausiai patys nežino, ką darys.

Kai vežate į servisą, būkite konkretūs. Ne „neveikia”, o „paspirtukas įsijungia, ekranas veikia, bet paspaudus akceleratorių variklis net nemėgina suktis, patikrinau jungtis – visos tvirtai”. Tai rodo, kad patys bandėte suprasti problemą, ir servisas jus ims rimčiau.

Paprašykite paaiškinti, kas buvo sugadę ir kodėl. Jei mechanikai nenori aiškinti arba aiškina miglotai – blogai. Geras specialistas visada gali paprastais žodžiais paaiškinti, kas buvo ne taip. Jei jums sako „valdiklis buvo sugedęs”, paklauskit, kokia valdiklio dalis sudegė ir kodėl. Jei atsako „nu ten tranzistorius perdegė, matyt perkrova buvo” – normaliai. Jei „nu ten viduje sudegė” – abejotina.

Ką daryti su nebepataisomu paspirtuku

Kartais diagnostika parodo, kad remontas kainuos daugiau nei pats paspirtukas vertas. Ypač jei reikia keisti ir akumuliatorių (150-300 eurų), ir valdiklį (50-100 eurų), o paspirtukas senas ir kainavo 300 eurų naują.

Bet net nebepataisomas paspirtukas turi vertę. Jei variklis sveikas – jis vienas gali kainuoti 50-100 eurų naudotas. Akumuliatorius, net jei nebefunkcionalus kaip visuma, gali turėti sveikų celių, kurios vertingos. Ratas su padanga, stabdžių sistema, korpuso dalys – visa tai galima parduoti dalimis per skelbimų portalus.

Alternatyva – parduoti visą paspirtuką dalimis kaip „neveikiantį, dalimis”. Vilniuje yra entuziastų, kurie perka tokius paspirtukus, taiso ir perparduoda arba naudoja kaip donorus dalims. Paprastai už neveikiantį paspirtuką galite gauti 30-50% naujo kainos, priklausomai nuo modelio ir būklės.

Tik niekada neišmeskite paspirtuko į įprastą šiukšlių konteinerį. Ličio jonų akumuliatoriai yra pavojingi atliekos ir turi būti utilizuojami specialiai. Vilniuje yra kelios elektronikos atliekų surinkimo vietos, kur galite nemokamai priduoti seną paspirtką. Arba kai kurie servisai priima senus paspirtukus utilizavimui už simbolinį mokestį.

Ir paskutinis patarimas – jei nusprendėte pirkti naują paspirtką, pasimokykite iš ankstesnių klaidų. Jei senasis sudegė nuo vandens – ieškokite modelio su geresne apsauga (bent IP65). Jei nuolat keitėte kameras – gal verta modelis su kietomis padangomis. Jei akumuliatorius greitai susidėvėjo – rinkitės su didesne talpa ir geresniu akumuliatoriaus valdymo sistema. Kiekvienas gedimas – tai pamoka, kaip geriau pasirinkti kitą kartą.